Friday, 7 February 2014

Jurai senentang penteba, konsep enggau funsyen litaricha sereta leka main dalam konteks penyerakup raban bansa Iban

1
1. Pengelala senentang litaricha.

Bisi beberapa iti konsep litaricha Iban ti enda tau enda ditemu bala pengajar tauka nembiak ti belajarka jaku Iban. Dalam kereja kus tu konsep ke deka dikenang iya nya konsep litaricha lama, klasik tauka litaricha oral. Sepengudah nya kitai betelansat ngagai reti konsep litaricha tradesyenal enggau litaricha moden.
Leka jaku ‘litaricha’ nitihka penemu Lady Murasaki, iya madahka bakatu;
The storyteller’s own experience of people and of things – not only what he has passed through himself, but even something that the has only heard about – has moved the writer to an emotion so passionate that he can no longer keep it shut up in his heart. Again and again something in his own life or in the life around him seems so important that he cannot bear to let it pass into oblivion. There must never come a time, he feels, when people do not know about this.
Iya madahka, litaricha nya siti ari peneleba orang becherita ukai semina ari iya empu tang iya ninga ari orang bukai.
Nitihka bub, Sylvan Barnet e.t, 2008;
First, the word ‘literature’ can be used to refer to anything written. ana n
bepantun nya empu.a main dikena beperindang aja. kebuah iya semina nyadi ba pengidup e ulih bediri sama tinggi lalu du
Reti iya, litaricha nya madahka nama utai ke ditulis ba atas bup.
Konsep litaricha.
Bisi beberapa iti konsep litaricha Iban ti enda tau enda ditemu bala pengajar tauka nembiak ti belajarka jaku Iban. Dalam kereja kus tu konsep ke deka dikenang iya nya konsep litaricha lama, klasik tauka litaricha oral. Sepengudah nya kitai betelansat ngagai reti konsep litaricha tradesyenal enggau litaricha moden.
Leka jaku ‘litaricha’ datai ari leka jaku English ti dikumbai literature tang reti literature tu besai amat bungkur iya laban nyengkaum semua bansa karang mensia dalam dunya tu. Nitihka penemu Chris Baldick(1981:124) iya nya a body of written works related by subject-matter. Reti nya, nama aja bansa karang iya tau dikumbai litaricha. Kamus Inggeris-Melayu Dewan ba tahun 2002 meri difinisyen ti lebih kurang sebaka enggau difinisyen ti kedua, iya nya creative writings. Creative writing reti nya sebarang karang kreatif pasal sesebengkah pekara sekalika karang dalam novel, cherpan, drama, leka main enggau ti bukai agi. Ba reti kedua tu nyemetak agi pasal  leka jaku literature laban bungkur reti iya lebih komprehensif ngagai pengawa nengkebang ngena leja jaku.
Nitihka ba bup Litaricha Iban Chemeline Usop, Hasim Awang(1985) madahka litaricha tu kereban ti diasilka ari karang sastera- nya iya dikumbai kesausasteraan. Dalam bup nya mega, dalam jaku Melayu madahka sastera tu datai ari leka jaku Sanskrit ti disebut castra, reti nya bup. Kitai Iban nadai leka jaku kesusasteraan nya alai kitai minjau ari jaku English iya nya literature, tang taja pia konsep penemu asal enggau penemu senentang asik karang nya sebaka enggau konsep asal karang kesusasteraan. Ba penemu orang ke ngarang karang nya, litaricha Iban iya semua asil ‘seni’ ti dikenataika tauka ditulis ngena jaku Iban lalu ukai ngena jaku bukai.

Konsep litaricha oral
Sebedau litaricha betulis(bechelak) tu ada menya, endang iya udah bisi litaricha tang maya nya semina litaricha lisan/oral. Litaricha lisan tu mih litaricha ti ditengkebang lalu ditusi orang siku ngagai orang bukai lalu orang ti nusi cherita ngagai orang bukai di menua bukai tauka ba sebarang alai enggau ba sebarang maya(Chemeline Osup, 2011). Nya alai litaricha Iisan nadai orang ke ngarang tauka orang ken gaga iya. Kebuah pia bagi semua orang ke nerima sesebengkah cherita ngagai orang bukai di menua bukai lalu sida iya ke nusi cherita nya tau nambahka ngurangka jalai cherita nya nitihka peneka ati sida. Nya semua bepanggai ba pengelandik siku – siku orang nya betusika cherita nya. Nya alai litaricha lisan beguna bendar ke daya pengingat orang ke becherita dikena iya nyadung litaricha nya ari siti generasyen ngagai siti generasyen. Ngena jaku ke muntang litaricha lisan nya meh dikumbai litaricha kitai Iban ke paling tuai sebedau semua litaricha ke ditusi nya dichelak tauka ditulis ba dalam bup.




Konsep litaricha tradesyenal.
Litaricha tradesyenal ba bup Chemeline Osup(2011) madahka litaricha tradesyenal tu tusah tauka mar amat dipejuraika. Kebuah pia laban kitai nyau beratika konsep bukai ti besangkut paut enggau tradesyenal. Pia mega litaricha tradesyenal tu mega disebut litaricha klasik enggau lama. Ba bup Chemeline tu, litaricha lama nya mai reti having existed for a long time iya nya nitihka Kamus Inggeris – Melayu(2001). Iya nya udah tuai. Nya alai litaricha lama nya mih litaricha ti udah tuai tang utai ti lama ngembuan sifat ti Sentara laban pekara ti baru tau datai lalu udah nya iya tau nyadi lama laban ke baru bisi datai baru. Pia mega utai ke lama mudah amat enda dikingatka kitai lebuh bisi utai baru nganti iya datai.
Litaricha klasik nya gaya tauka standard ti enda berubah. Ngena jaku ke siti, iya bisi nilai kediri empu ti enda berubah tajapan timpuh enggau jeman berubah tu nitihka penemu Siti Hajar enggau Kamarudin Haji Husin, 1999.  Ba reti leka jaku ke bukai mega litaricha klasik enggau litaricha lama tu nyau deka sebaka laban ti ngembuan sifat, tradisi enggau pentenba lama sechara turun – temurun lalu enda berubah reti iya. Pandak jaku, litaricha klasik enggau litaricha lama nya meh dikumbai litaricha tradesyenal.

Konsep litaricha moden.
Bida mega ba litaricha moden. Konsep litaricha tu mega bisi mar mimit diperetika laban bisi berkaul engau timpuh sereta penteba litaricha ti diasilka maya nya kitai tau ngumbai iya litaricha moden. Richard Ellman enggau Charles Fiedelson dalam bub seduai iya The modern traditions; Backgrounds of Modern Literature madahka modenisme lebih ngemeratka pola tauka paten ti dikembuan litaricha nya. Reti nya, litaricha nya “bebas” ari kovensyen tauka leman (nyengkaum sikap) ti sama. Penemu (Yahya Ismail, 1976:2 – 3), madahka leka main ke ngayanka konvensyen nya chara pengarang bepikir enggau runding ti baru ti dibantaika sida dalam litaricha nya. Pia mega penteba enggau tukuh leka main dipeda gaya penteba tukuh litaricha nya empu. Semua penemu tu di ambi ari bup Chemeline Osup, 2011. Ambika chunto iya baka dindang kitai bansa Iban udah dipeda jauh nyimpang sereta nyelai ari bansa leka main ti bukai ketegal iya ditengkebang empat baris, chunto iya tau dipeda ba bup Janang Ensiring lebuh iya ngarang dindang Ngelar Menua Sarawak. Maya Janang Ensiring ngaga dindang tu suba, taun nya mega penyerara leka main tradisyenal enggau leka main moden iya nya ba taun 1967. Ambika chunto mega, ngelama tu litaricha kitai Iban nadai kala bisi sajak, syair tauka pantun bansa enggau Melayu, tang Janang Ensiring udah ngarang leka main Dunya tu Panggau Pengelulu ba taun 2010. Taja pia, litaricha moden , karya kitai Iban udah ngembuan sifat ti baru, iya nya bepelasarka gaya pengidup ti bendar, situasyen ti amat. Konteks ti nyemetak tauka peristiwa ke bendar enggau mensia ti bendar lebuh cherita nya ditulis tauka dikarang. Pia mega latar enggau timpuh iya mega agi ba dunya nyata. Pengarang ba litaricha tu mega nyau bekenangka pasal patriotisme, propaganda, politik pengawa nipu enggau makai suap sereta pengawa ke bukai agi.

Penteba Litaricha Tradisyenal
            Litaricha tradisyenal mega tau dikumbai litaricha klasik tauka litaricha lama. Litaricha tradisiyenal tu ngembuan pentaba kediri empu. Litaricha tradisyenal dikerembaika ngena chara lisan lalu iya tau ditambah tauka dikurangka isi enggau jalai cherita. Tu mih sekeda sifat litaricha lisan ti ngasuh iya nadai benama pengarang. Litaricha klasik iya nya gaya tauka standard ti enda berubah. Ngena leka jaku ti bukai,iya bisi nilai kediri empu ti enda berubah taja pan tipuh enggau jeman berubah. Kebuah pia laban iya ti dikerimbaika ngena chara lisan menya enda ulih diubah kitai diatu,litaricha ti nadai benama menya enda ulih diubah kitai diatu lalu pia mega  penteba ti endang enggi litaricha lama pan enda ulih diubah kitai diatu. Berindik ari nya,sastera klasik ngembuan sifat,tradisi, enggau penteba lama sechara turun-temurun lalu enda berubah.
Litaricha tradisyenal bisi ngembuan tema,penyedang gaya,penemban, enggau struktur ti tentu. Karya litaricha tradisional endang aris tradisi enggau daya idup Iban,berengkah ari asal penatai utai,jerita jelu,jerita antu,mitos,lagenda enggau jerita ngasuh ketawa. Sekeda litaricha tu dianggap kudus laban dikena ngagauka Petara kitai dalam  ritual ti dipejalaika lebuh maya gawai baka leka main kategori invokasyen. Litaricha tradisyenal bisi ngembuan leka main pemerindang enggau leka main adat.. Leka main pemerindang endang iya meruan dikesuh ngelama tu lebuh maya eka beperindang enggau pangan diri lalu leka main adat basa mayuh dikena lebuh nyambut tauka nempara temuai ti datai ngagai rumah panjai maya bisi pengerami tauka gawai.



Penteba Litaricha Moden
            Litaricha moden bisi besangkut enggau timpuh sereta penteba litaricha ti diasilka maya nya. Richard Ellman enggau Charles Fiedelson dalam bup seduai iya The Modern Tradisional ;Backgrounds of Modern Literature madahka modenisme lebih ngemeratka pola tauka paten ti dikembuan litaricha nya. Reti nya, litaricha nya “bebas” ari konvensyen tauka leman ti lama. Penteba litaricha moden ulih dipeda sekalika litaricha nya nyengala nyelai sereta limpang ari konvensyen(gaya) karang ti lama.Chunto iya,dalam genre leka main, dindang Iban udah ada lalu iya udah dipeda jaun nyimpang sereta nyelai ari bansa leka main ti bukai ketegal iya ditengkebang empat baris baka ti diasilka Janang Ensiring dalam bup iya Ngelar Menua Sarawak.
            Dalam litaricha moden,karya kitai Iban udah ngembuan sifat ti baru,iya nya bepelasarka gaya pengidup ti bendar,tempat ti bendar,situasyen ti bendar,kontek ti bendar,peristiwa ti bendar enggau mensia ti bendar lebuh cherita nya ditulis. Latar timpuh enggau tempat endang ba dunya nyata. Litaricha moden begunaka kreativiti pengarang enggau peneleba sida pasal pekara enggau peristiwa ti didinga enggau dipeda sida. Lebuh sida mantaika karang tu,endang bisi mesej ti enda nyengala ti deka dikenataika ngena chara kelaung,neresa gaya sindir,alegori,sempama,symbol enggau ti bukai. Litaricha moden tu besifat didaktif,iya nya maya ngenataika  lalau pendiau enggau ajar dikena ngemenyanaka mensia. Novel,cherpan,drama enggau leka main bela ngundan ukur pendiau ti ulih diambi ke teladan enggau ke tenggau kitai ba dunya tu.


Fungsyen litaricha dikena nyerakupka raban bansa.
Ba litaricha bansa kitai Iban mayuh amat fungsyen ke manah dikena nyadika peransang lalu napi nyerakupka raban bansa. Keterubah iya, litaricha kitai Iban endang ngemeratka pengelantang enggau pengelikun raban bansa, nadai ngemediska ati orang sereta nadai bejai sapa – sapa maya orang bukai ke macha litaricha kitai Iban. Rindu amat maya macha litaricha kitai sekalika iya nguna watak mensia, antu, ikan tauka burung. Kebuah pia laban litaricha menya endang bekonsepka pemerindang dikena ngelantangka ati tang ukai dikena ngemuaska ati diri aja. ambika chunto sema meh litaricha nya litaricha lisan, ba litaricha nya mayuh amat bekeknangka rampa menua ke manah lalu bekaul enggau daya idup kitai Iban empu. Watak ke dipilih mega semina dikena ngerembaika jalai jerita lalu dikena ngemanahka cherita. Watak ke dipilih mega selalu ngembuan pengelebih tauka pengurang iya empu. Watak ke kering selalu amat dipadahka menang dikena ngelaban watak ke lemi tuju iya dikena ngayanka pemendar enggau reality idup kitai Iban. Baka cherita Apai Saloi, tajapan cherita iya selalu ditusi kitai siku watak apai tuai orang ke beli sereta mapap tang ba dia kitai tau bulih ajar sereta penemu baru dikena kitai ngubah pengidup kitai empu.
Kedua, litaricha kitai Iban mega bisi ngembuan alegori tauka sema banding awak ke nyadi teladan, chuan, malin, peduman, pesan, mesej, ajar, lalau enggau jaku tangkan bala pengarang nagagai bala mayuh sereta pemacha ngambi sida iya belajar ari peneleba enggau pemaik dalam litaricha lalu nyadi mensia ti menyana. Nya alai fungsyen litaricha kitai Iban nya dikena ngedang pengidup kitai awak ke bisi kualiti tauka pemanah lalu tak enda idup ngapa baka selama. Ambika chunto baka cherita Kelemayang Pengerindu, ditulis Johnny Chuat ba taun 2011. Dalam cherita nya mayuh amat bekenangka pengidup raban bansa Iban ba rumah panjai lalu agi begunaka daya idup sereta adat ke suba. pia mega dalam cherita nya madahka pegidup siku – siku mensia ke negmbuan juluk ati sereta pemai ati ke  meruan. Dalam cherita nya mega bisi ngembuan ajar ke manah baka anang jai enggau orang, sereta anang ngasaka ati oaring enggau mayuh agi plot ke manah ba dalam bup nya.
Tajapan fungsyen litaricha kitai Iban ngembuan fungsyen ke besai bendar iya nya merindang kitai tang iya agi bisi konsep ngajar. Nya kebuah pengidup kitai bisi begulai sejalai, pengelurus runding, pengawa ngerupan, enggau beduruk sereta pengawa ke agi bekabih enggau nya, ari nya tadi kitai nemu kitai Iban dikarapka enda bangat tak kelalu berundingka diri aja dalam pengidup begulai enggau pangan diri tauka enggau raban bansa bukai.  Enti litaricha kitai Iban nya manah iya tau nyadika pengelala tauka identity kitai bansa Iban lalu mega enda tinggal iya ngayanka penulin bansa kitai. Nya alai pengarang ke ngarang siti – siti jerita nya diasuh nangkanka jaku pesan lalu jaku nepuka jaku ajar dalam jerita ke dikarang nya.
Pia mega, litaricha kitai Iban mega ngenataika lalau pendiau enggau ajar dikena ngemenyanakan mensia. Semua mesej tauka pesan ke dikenataika bala sida karang, novel tauka cherpan nya bela bisi ngundan tukur pendiau tu ulih diambi kitai ke teladan enggau ke tenggau kitai ba dunya tu ngambika sida ke buta moral tauka sida ke macha nya tau berubah lalu tau enchelak ngujungka sida iya nyadi manah. Pemanah utai ke dikenataika sida pengarang ba novel, karang, cherpan tauka ba leka main nya endang ngembuan tuju ke nemba sereta iya mungkur semua tukur pengidup kitai mensia ke macha nya, kebuah pia dalam leka main tauka novel nya bisi gak bisi ngembuan reti ke belalai sereta ke bekarung nya meh siti jalai dikena meri pemanah ba jerita ke digaga kitai nya. Nya meh meri ajar ngagai kitai awak ke ruang bilik kitai enda pecha, nagang kitai ngirup nyak kelalu, anang makai dadah ke ngerusak nyawa, lalu bisi meransang kitai nyadi mensia ke ransing gawa lalu enda ngelusu maya gawa awak ka idup kitai tau meruan. Nya ke ngembua ajar manah lalu iya ulih napi sereta ngeyadika penyerakup raban bansa nengah litaricha kitai Iban .



Simpul penemu.
Ba jurai senentang konsep, penteba enggau fungsyen litaricha Iban tadi kitai tau nemu kitai bansa Iban mega endang siti ari bansa ke bisi ngembuan tukuh sereta bisi ngeluarka mayuh macham bansa litaricha sebaka enggau bansa bukai ke bisi ngaga litaricha sida iya ke diri empu. Ba litaricha nya meh kitai mantai ke pemanah daya idup kitai, chara kitai idup sereta adat kitai Iban. pia mega bakani litaricha oral/lisan nya tau nyadika litaricha klasik laban penteba enggau tradisi iya agi sama lalu ngembuan tukuh ke agi bekabih. Pia mega, litaricha tradesyenal mega siti litaricha lama, kebuah pia iya agi bekaul enggau litaricha lama enggau klasik. Litaricha moden nya siti ari litaricha ke baru lalu iya ditengkebang bala sida ken emu agi baka sida Janang Ensiring enggau mayuh agi pengarang bup ke pandai lalu betuliska bup pasal utai baru lalu nya ke  ngasuh bisi bida antara litaricha tradesyenal enggau moden. Fungsyen litaricha mega endang entap ba litaricha kitai Iban, kebuah pia mayuh litaricha kitai Iban ngembuan jaku ajar, peduman ke ulih ngasuh orang nemu daya idup sereta pemnah idup kitai. Udah nya, litaricha kitai enda negu pasal pengarap enggau bansa orang bukai ke ngasuh orang pedis ati sereta begedi, pia mega litaricha kitai Iban enda nyindir sereta meri jaku jai ngagai orang,



1.    Kereban sanding.

Bup sereba reti.(2011). Tun Jugah Foundation. Kuching.
Casper Kayong Umping.(2010). Raja Sengalang Burung. Sarawak Iban Writers Association.
Sibu.
Chemeline Osup.(2011). Litaricha Iban. Pegari Iban Production. Bintulu.
Kamus Dewan Edisi Keempat.(2007). Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rohana Hassan @ Norshamiah Othman.(2010). Antologi Harga Remaja @ Novel Melunas
Rindu. Penerbit Ilmu bakti Sdn. Bhd. Selangor.
Sylvan Barnet @ William E Cain.(2006). A Short Guide To Writing About Literature. Copyright
by Sylvan Barnet @ William E Cain.
Sylvan Barnet, William E Cain @ William Burto.(2008). An Introduction To Literature .Copyright
Sylvan Barnet, William E Cain, William Burto
Vinson @ Joanne Sutlive.(1994). Handy Dictionary of Iban and English. Tun Jugah Foundation.
Kuching.




No comments:

Post a Comment