Wednesday 13 December 2017

Use Leka Main Iban : Pantun Puji/Peransang.

Pantun mayuh penteba enggau funsyen iya. Di baruh bisi sembilan bengkah penteba pantun. 

(sumber Bup Teks Primari 5. lambar 103)





Pantun ke deka diuse aku iya nya pantun puji tauka pantun peransang ngagai siku indu kalu kitai Iban iya nya Dato Sri Tra Zehnder. 

Utai ke deka diuse aku iya nya keterubah iya leka pantun, elemen munyi ke bisi dalam leka pantun, ukur pemanah sereta pengelebih enggau pengelemi leka pantun ke disadaka. Sebedau aku mantaika leka pantun, dulu aku mantaika video aku nyadaka leka pantun nya. Aku nyadaka leka pantun tu lebuh benung mantaika asil ba dalam kelas lebuh ke ngambi kus subjek jaku Iban ke penudi ba pengawa pelajar Degree Jaku Iban.


Leka Pantun:

Ai…ih uji ngetu enda lama kita nembiak primari lima enda lama sesempa rampang pinang
Laban aku deka nyadaka kita jerita lama Ke jarang didinga kita ngena tiun Leka dindang
Arapka kita deka ningaka aku mantaika jerita tuai ngambika tau nyadika pengingat kitai semampai dikenang

Ai…ih aku deka mai kita neladan Indu Kalu kitai Iban ti udah lesi laya midang
Diberi nama Dato Sri Tra Zehnder keterubah indu kitai bansa nyadi pengari kunsil nengeri megai orang

Iya digela aku Dara Menti pengansak nembiak rebak dudi, meri motivasi jaku peransang
Laban iya balat nangika kitai kena tulak umbak tsunami balat begelumbang
Laban iya mai kitai ngetanka main asal enggau jaku kitai Iban ngambika enda punas kena tempias daya idup orang.




Elemen Munyi.

Senimbal enteli
Munyi patah sebut vokal i [i]
Chunto iya: 
Iya digela aku Dara Menti Pengansak nembiak rebak dudi meri motivasi jaku peransang

Munyi patah sebut vokal a [a’]
Chunto iya:
Uji ngetu enda lama kita nembiak primari lima enda lama sesempa rampang pinang

Munyi enteli ba ujung
         Genteran 1
Ai…ih uji ngetu enda lama kita nembiak primari lima enda lama sesempa rampang pinang
         Laban aku deka nyadaka kita jerita lama Ke jarang didinga kita ngena tiun Leka dindang
         Arapka kita deka ningaka aku mantaika jerita tuai ngambika tau nyadika pengingat kitai semampai dikenang


         Genteran 2
         Ai…ih aku deka mai kita neladan Indu Kalu kitai Iban ti udah lesi laya midang
         Diberi nama Dato Sri Tra Zehnder keterubah indu kitai bansa nyadi pengari kunsil nengeri megai orang
         Genteran 3
         Iya digela aku Dara Menti pengansak nembiak rebak dudi, meri motivasi jaku peransang
         Laban iya balat nangika kitai kena tulak umbak tsunami balat begelumbang
         Laban iya mai kitai ngetanka main asal enggau jaku kitai Iban ngambika enda punas kena tempias daya idup orang

Asonasyen bekaling dua
         Senimbal munyi urup vokal ba dua leka jaku ti berimbai
   Ngambika tau nyadika pengingat kitai semampai dikenang

Patah sebut bekepit
  Senimbal munyi patah sebut ba leka jaku ngepit seleka, dua tauka lebih
         ….iya nyadi pengari kunsil nengeri megai orang
         Ngambika enda punas kena tempias daya idup orang

Munyi patah sebut bekaling tiga
         Senimbal munyi patah sebut ba tiga leka jaku ti berimbai
    Iya digela aku Dara Menti Pengansak nembiak rebak dudi meri motivasi jaku peransang

Asonasyen besendi
  Senimbal urup munyi urup vokal ba ujung leka jaku lalu ditangkanka munyi urup vokal  ba pun leka jaku ti nangkan iya:
         Chunto iya:
         Iya digela aku Dara Menti Pengansak nembiak rebak dudi meri motivasi jaku peransang



 Ukur Pemanah.

Ukur pemanah ari leka pantun tu iya keterubah pemantun muji siku Indu Kalu kitai bansa Iban ti udah mujur iya nya Dato Sri Tra Zehnder indu Iban keterubah nyadi pengari kunsil nengeri

Dato tu siku orang ti udah dulu mujur dalam pengawa lalu udah meda perampa ke dulu nya alai iya pemantun ngasuh nembiak neladan Indu Kalu kitai Iban tu.

Ukur pemanah ke nyata dipadahka iya nya, ngasuh, ngansak nembiak dudi hari enda mudah kena parit dunya luar lalu ngetanka main asal enggai jaku kitai Iban enggaika kena tempias daya idup orang bukai.

 Komen penguat enggau pengelemi

Penguat
 Jalai jerita pantun chukup berurun lalu nyamai disadaka
  Pantun endang bisi meri jaku puji
  Reti pantun mega enda kelalu dalam diperetika
  Ajar enggau ukur pemanah ke dipadah mega ayan sereta nyentuk diperetika orang ti ninga/macha
 Leka jaku ke dikena ba pantun nya nadai mayuh besilup/jaku selama

Pengelemi
  Leka main kelalu mudah diperetika laban nadai mayuh jaku ti bebungai
  Semina ba genteran 2 enggau 3 aja ke bisi muji tauka ngenang topik
  Tuju pantun sekalika muji tauka meransang
 Patut ditambahka sigi tauka dua leka jaku dikena ngenyamaika pemantun ti nyadaka :

          Chunto ba ; Ai…ih remba sa……remba (Genteran 1)
Chunto ba; Ai...ih aku mega deka … (Genteran 2)
Chunto agi ba ; Iya mega digela …. (Genteran 3)

  Dikarang:pengajarjimbun@gmail.com

No comments:

Post a Comment