Nitihka penemu, Woolfolk, 1998 ba bup Mohd Fuad Sam
et. al, 2013, Nisih penerang mai reti aktiviti mental mensia ke bekait enggau
chara bakani nerima informasyen, nyimpan lalu mansutka baru informasyen nya
lebuh bekenaka iya. Teori nisih penerang tu meri penerang ngagai ngajar enggau
belajar ke ngemai empas ke manah lalu ulih meransang pengulih nembiak ba
pelajar sida dibandingka enggau chara ngajar “chalk and talk”, lalu tu nitihka penemu Hooper. et al. 2003. Ba penemu Noriati A. Rashid et al, 2015,
model nisih penerang tu chara mensia ngingat sebaka enggau komputer, laban Iya
madah sida ke belajar ngena model tu deka baka komputer iya nya baka model
input-ouput.
Ba model nisih penerang tu bisi tiga bansa chara
ngingat, keterubah iya ngingat ngena chara rawang meda enggau ninga, udahnya ngingat
timpuh pandak enggau ngingat timpuh panjai. Ba chara ngingat rawang tu, input
keterubah chara ngingat tu iya nya ari rawang meda enggau ninga. Input tu deka
tadi deka diberi ngagai ngingat timpuh pandak. Penerang ke selalu diterima
diperesa ba tikas ke baruh respons meda iya ke dipilih aja. Ambika chunto lebuh
bejaku sambil deriba kerita, kitai ulih bejaku lalu ulih terus deriba kerita
lalu enda mindahka penerang tu ngagai
ngingat timpuh pandak. Ba timpuh pandak tu siti chara ngingat ke tekalanya.
Informasyen ke diulih deka dirikod lalu disimpan ba untak. Informasyen tauka
penerang nya tadi enda lenyau tang pedih dikingatka. Ba penemu sida Noriati
A. Rashid et al, 2015, penerang ke dipindahka ngagai ngingat timpuh pandak tu
deka aktif ba timpuh lima belas ngagai dua puluh saat aja. Informasyen tauka penerang
deka disimpan enggau lebih lama agi enti kitai selalu ngulang deka ngingat ke
penerang nya. Ambika chunto lebuh belajarka jaku Iban di sekula, kitai ke deka
bejaku standard patut ngulang belama jaku standard nya tadi ngambika tau mantu
kitai ngingat enggau timpuh pandak lalu ulih disimpan enggau lebih lama.
Chara kitai nyimpan penerang
tauka informasyen ba ngingat timpuh pandak tu iya nya kita deka ngaitka
sesebengkah pekara ke deka ditemu kitai. Ambika chunto, lebuh belajarka jaku
nama dalam jaku Iban, kitai mesti nemu kaul iya enggau jaku pengawa, jaku
adjektif enggau jaku penempat lalu penerang tu dipindahka ngagai ngingat timpuh
panjai. Pia mega, penerang dalam ngingat timpuh pandak tu deka lenyau ba timpuh
dua puluh saat enti enda diulang belama. Nya ke buah tiap iti penerang mesti
diulang belama awakka iya ulih dkingat ngagai chara ngingat timpuh panjai tauka
disimpan awakka ulih dipansutka maya deka bekenaka penerang tauka informasyen
nya lebuh bekaitka siti-siti penelaba kitai.
Lalu ngingat timpuh panjai tu
nengah peneleba siku-siku kitai ke bisi disimpan dikena ngaitka enggau penelaba
ke baru awakka ulih ngemudahka chara kitai belajar ti baru nyadi ba pengingat
kitai. Bisi dua bansa pengingat iya nya Explisit enggau Implisit. Explisit tu
pengingat ke dipansutka sechara sedar lalu Implisit tu nengah chara ke enda
sedar.
Ba ngingat timpuh panjai tu
bisi bansa ke ngingat chara berengat peneleba tauka utai ke jaka nyadi ti
bekait rapat enggau timpuh, haribulan enggau endur. Udah nya, ngingat semantik
chara ngingat peneleba diri empu tauka utai ke kala nyadi ti bekaul enggau
awak, haribulan enggau endur. Lalu ketiga iya nya, chara ngingat sebut tunda
iya siti chara dikena nyimpan informasyen tauka penerang dalam tukuh mata(mental)
lalu dipansutka baru lalu enda penerang nya enda diubah lalu baka selama.
Udahnya, ngingat chara logik siti chara nerima penerang ti rasional lalu logik.
Kepenudi iya, ngingat chara intelektual(penemu) ti bekait rapat enggau
idea(tuduh penemu) konsep enggau penerang tauka informsyen ti abstrak. Ba
ngingat timpuh panjai tu kitai deka nyimpan penerang tauka informasyen enggau
teguh. Ambika chunto iya lebuh kitai deka ngingatka siti-siti topik maya nyaut
Tanya peresa, dia kitai lalu ngingat nama informasyen tauka penerang ke ditemu
kitai tauka ke bisi lalu udah disimpan kitai dalam ngingat timpuh panjai tu
tadi.
Pengelebih bekenaka model
nisih penerang tu ba pengawa ngajar enggau belajar iya nya pengajar ulih ngena
model tu nerangka konsep, ukum prinsip tauka teori ke patut. Ba dalam ngajar
jaku Iban ambika chunto kitai pengajar deka nerangka konsep jaku ganti nama
orang pengempu dia kitai deka nerangka konsep tu ngena model nisih penerang tu
ngambika nembiak nemu agi. Pia mega kitai pengajar ke deka nerangka konsep
ngena keraban bantu belajar baka kereban ICT, gambar, Kad gambar enggau mayuh
agi. Kebuah pia ngambika pengawa nerangka siti-siti penerang tadi deka datai
lalu nembiak ulih ngingatka nama konsep ke utai deka dipelajarka sida.
Selalu iya pengajar ke ngena
model tu deka nerangka prinsip tauka teori ari ke mudah ngagai ke kompleks
(tusah). Lebuh belajarka konsep tu chara ngajar iya nya betukuh lalu bepusatka
nembiak. Ba ditu pengajar ulih nerangka enggau lenak agi konsep siti-siti utai
ke deka dipelajarka nya enggau ngena chara lisan sambil nulis fakta-fakta ti
begun aba papan tulis tauka ba dini-dini. Pemanah bekenaka model tu mega ulih ngatur
masa pengajar ngajar enggau manah. Lebuh pengajar nerangka fakta tauka
informasyen ke beguna maya ngajar iya deka nyadi berurun lalu enda begelih utai
ke diajar. Pia mega, nembiak deka nerima lalu ngenukuhka agi konsep ke udah
dipelajarka enggau manah.
Tanggung pengawa pengajar mega deka meri respons
ngagai idea tauka tuduh penemu nembiak lalu nyukung sida maya sida ngambi ulih
ba siti-siti bidang penemu. Pia mega, model tu amat manah dikena ngajar konsep
enggau pengelandik ba siti-siti pelajar ba tikas pengerembai nembiak. Pia mega,
model tu ngasuh nembiak ngaga diskriminasyen enggau generalisasyen ke engkeman.
Nambahka nya mega, model tu ulih nikika agi seregah nembiak ba pengulih sida
deka nyapai siti-siti juluk. Model tu mega nekanka pengawa kerja beraban lalu kerjasama
maya dalam belajar. Belajar baka tu bekenaka pengelandik baka ngaga bida ba
siti-siti bidang pelajar.
Ke simpul iya, model tu amat
manah ke maya pengajar ngajar lalu manah mega ke nembiak belajar tauka ngingat
siti-siti utai dipelajarka. Model tu tau ngasuh nembiak bepenau dalam begagaka
peresa sekalika nya sumatif tauka formatif. Kebuah pia, laban nembiak agi
ingatka penerang tauka informasyen ke udah ditemu tauka ke udah dipelajar sida
enggau meruan. Bala pengajar patut nemu bekenaka model tu dikena narak bala
nembiak awakka lebih mujur ba dalam bidang pelajar.
No comments:
Post a Comment